Recente berichten

Pagina's: [1] 2
1
Welkom op het Volvo C70 forum / Re: Het begin van een nieuw forum!
« Laatste bericht door daanium Gepost op mei 28, 2019, 22:52:51 »
Het forum is geruime tijd offline geweest wegens een upgrade van PHP.
Maar na een avondje knutselen, hebben we de boel weer in de lucht!
2
Te koop gevraagd (onderdelen) / zijpanelen C70 cabrio 2000 beige
« Laatste bericht door Woger Gepost op juni 24, 2017, 21:14:52 »
Ik ben nog steeds op zoek naar goede zijpanelen achter voor de 2000 cabrio in de kleur beige.
3
Welkom op het Volvo C70 forum / Jaa! een eigen forum
« Laatste bericht door Woger Gepost op juni 24, 2017, 21:10:47 »
Hey Daan,

Goed plan om een eigen forum op te zetten. Nog iets meer leden en we kunnen beginnen  ;)

Groeten,
Roger
4
How-to's / Retrofit Tomtom in RTI - Deel 4: Aansluiten, testen en plaatsen
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 19, 2017, 10:49:24 »
5
How-to's / Retrofit Tomtom in RTI - Deel 3: Arduino gebruiksklaar maken
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 19, 2017, 10:48:41 »
6
How-to's / Retrofit Tomtom in RTI - Deel 2: Tomtom Go40 demonteren
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 19, 2017, 10:39:47 »
Een retrofit van een moderne Tomtom in het originele Volvo RTI scherm.
Deel 1: RTI scherm leeg halen
Deel 2: Tomtom Go40 demonteren
Deel 3: Arduino gebruiksklaar maken
Deel 4: Aansluiten, testen en plaatsen

Ik heb gekozen voor de Tomtom GO 40 omdat deze life-time gratis kaart updates heeft.
Dan hoef je niet te klooien met illegale kaarten of elk jaar opnieuw te betalen voor legale kaarten.
Mooie oplossing van Tomtom (werd ook eens tijd, want concurrent Garmin heeft al jaren gratis kaart updates!)
Anyway, ik ben persoonlijk gecharmeerd van Tomtom en dus gebruik ik de Tomtom GO 40 voor dit project.

Het display van de Tomtom GO 40 is 4,3" groot, maar doordat het breedbeeld is, is het een stuk minder hoog dan het originele scherm.
Zoek zelf een navigatiesysteem uit wat voor jou het beste werkt en het mooiste past.


Het uit elkaar krijgen hebben ze bij Tomtom wat moeilijker gemaakt.
Bij de oudere modellen zit het met torx schroefjes in elkaar gedraaid, maar bij dit model is het meeste klikkerdeklik.
Je krijgt de rand rondom het scherm los, door met je vingers (wijs- en/of middelvinger) tussen het display en de plastic rand te porren.
Doe dit uiteraard wel een beetje christelijk, je hebt het display nog nodig ;)
Bij mij bleef het scherm klemmen, maar de plastic rand kwam wel los van het achterste deel.
Daarna maak je de flatcable los, zodat je twee delen krijgt.
Vervolgens is het display makkelijk los te maken van de plastic rand.


Wat me toen op viel, is een microfoon voor spraakbesturing die nog in de behuizing zit.
Die haal je er even uit en voor de volledigheid heb ik 'm maar weer even op het moederbord geprikt, waar die vandaan kwam.


Daarna nog even het bordje los schroeven (wijst zich vanzelf, zijn vier schroefjes; die twee bij de GPS antenne hoeven niet los)


Dan wip je de speaker en accu even los, en de boel ligt ver genoeg uit elkaar ;)
Voor de zekerheid zette ik 'm nog even aan, kijken of hij het nog doet :eusa_think:


Het scherm (waar daadwerkelijk beeld op te zien is) van de Tomtom GO 40 is 98mm x 58mm



De originele RTI heeft geen touchscreen, waardoor er een plastic 'raampje' voor het scherm zit.
Dit kunnen we niet meer gebruiken en moet dus verwijderd worden. In deel 1 is te lezen hoe je dat kunt aanpakken.
Een polycarbonaat (plexiglas ;)) plaatje op maat bied mogelijkheden.


Gebruik zeer dunne dubbelzijdige tape om het frame vast te plakken, anders ligt het frame te hoog.
Deze tape gebruiken telefoon/tablet-repair-shops vaak.
Daar zou je kunnen vragen voor 'n paar kleine stukjes.




Zorg er voor dat het scherm 100% recht zit ten opzichte van het frame, het zou zonde zijn als je navigatie scherm scheef in de behuizing zit.


Plak ook niet direct alles vast, pas, probeer, meet en kijk eerst.


Als je zeker bent van je zaak, zet dan eerst het scherm op het plastic frame...




En als laatste het frame in de RTI behuizing.


Op naar de volgende uitdaging, de speaker.
Tijdens een test lag de speaker met de 'conus' op de tafel, verkeerd om dus.
Toen verstond ik vrijwel niets van de navigator, dus de speaker moet wel goed gemonteerd worden, zodat je kunt horen wat die zegt.
Al moet ik bekennen dat ik het geluid eigenlijk altijd uit zet, maar ik wil wel dat het werkt.
Gelukkig is daar een mooie plaats voor aan de linker kant van het scherm, waar eerst het 'BRIGHT' knopje zat.
Er moesten wel drie dingetjes weg geknipt worden om plaats te maken voor de speaker.
Twee kleine pennetjes en een busje waar een schroef in gedraaid kon worden.


Door de layout van de Tomtom, kom ik niet meer met de speaker naar de aansluiting, zoals op onderstaande foto te zien is zit de aansluiting helemaal links van het bord.
De speaker zit nu helemaal rechts, dus een verlengkabeltje er tussen








Om het geheel wat mooier af te werken, heb ik een gaasje aan de binnenkant van de RTI behuizing geplaatst.
Zo is de speaker niet direct in zicht.




Deze stap is nog niet klaar, zodra ik weer tijd heb zal ik verder gaan :)
7
How-to's / Retrofit Tomtom in RTI - Deel 1: RTI scherm leeg halen
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 19, 2017, 09:50:17 »
Een retrofit van een moderne Tomtom in het originele Volvo RTI scherm.
Deel 1: RTI scherm leeg halen
Deel 2: Tomtom Go40 demonteren
Deel 3: Arduino gebruiksklaar maken
Deel 4: Aansluiten, testen en plaatsen

Als je eindelijk een bovendeel van het dashboard hebt gevonden inclusief RTI scherm, is het tijd om 'm leeg te halen zodat er een modernere navigatie in kan.
In deze 65 foto's tellende how to, een zeer gedetailleerde beschrijving van het los halen en leeg halen van het RTI display.

Hier gaat het dus om, een beeldscherm ten behoeve van navigatie in plaats van een center speaker.




Om het scherm los te krijgen, moet eerst aan de bovenkant de achterste kap los gewipt worden.
Deze zit niet geschroefd.








Als de kap los is, zie je twee grote TX schroeven zitten.




Die moeten vanzelfsprekend los gedraaid worden, op die manier kun je de complete RTI scherm unit uit het bovendek pakken




Aan de onderkant van het scherm zit een L-vormig afdekplaatje.
Dit zijn op zijn beurt vast met 4 schroefjes, die kunnen los zodat we het plaatje kunnen verwijderen.


Daarna zien we een printje met een flatcable.
De flatcable kunnen we los trekken.


Vervolgens kunnen we de drie schroefjes los draaien, zodat we het printje er uit kunnen pakken.


Maak ook de overige schroefjes los, met uitzondering van die twee aan de onderkant (zilveren klemmen)


Aan de bovenkant van het scherm zitten ook nog drie schroeven die een zwart plastic afdek kapje op zijn plaats houden.


Dat zwarte kapje zit aan de onderkant met drie 'voetjes' vast geschoven.




Met een beetje schuiven en bewegen, pak je nu zo het metalen deel van de behuizing af.




Als we het scherm weer omdraaien, kunnen we de zwarte plasic beschem kap los krijgen.






Onder de afdek kap, zit een print dat aan de bovenkant met een schroefje vast zit en aan de onderkant ook nog met twee schroeven vast zit.
De flatcables moeten ook los.








Daarna pak je het scherm zo uit de bodem weg.


Als we dan het scherm bekijken vanaf de onderkant, dan kun je al een beetje zien hoe de achterste kap vast geklikt zit op het scherm.
Op foto was het moeilijk vast te leggen, maar in het echte leven is het best goed te zien.
Deze kap moet als het ware naar boven geschoven worden.
Dit ging bij mij echter erg moeizaam. Maar na een paar minuten proberen, is het uiteindelijk toch gelukt.




Als die er eenmaal af is, kunnen we verder met het demonteren van de display unit.
Begin met de twee schroeven zoals aangegeven op deze foto


Maak daarna aan beide kanten de drie schroefjes los waar de tandwielen mee vast zitten








Nu kunnen we het metalen deel van de unit los schuiven en de flat-cable los maken






De plastic achterkant zit nu nog met 6 schroeven vast + het printje bovenop het scherm.




Met de achterkant er af, zien we de print zitten die we er uit willen slopen.
Er zitten vijf kabels vast aan het display, die moeten allemaal los.




Vervolgens draaien we het scherm om en maken we nog een schroefje los.
Daarna kunnen we het scherm uit de behuizing pakken.






De voorkant van de scherm behuizing is voorzien van een plastic 'glaasje'.
Dit is niet super handig als je een touchscreen wil gaan gebruiken, dus die moet er uit.


Met behulp van een fohn maak je de lijm week waar het scherm mee vast geplakt zit.
Als die lekker op temperatuur is, kun je het scherm los druken






Als we de behuizing bekijken, zullen er nog lijmresten zijn achtergebleven.
Die moeten we er af poetsen met wat alcohol of wasbenzine.










Om de voorkant van de scherm behuizing met de achterkant vast te kunnen zetten, hebben we het metalen frame nodig wat om de display print zit.
Dus gaan we hier mee aan de slag. De print zit niet geschroefd, maar vast gesoldeerd.
Je hebt dus een soldeerbout nodig en iets om te de-solderen.
Dat kan zo'n omgekeerde spuit zijn (de-soldeer pomp) of de-soldeer lint.










Aangezien het nogal een project is, heb ik het in een aantal fases opgedeeld.
Voor nu zijn we klaar met het leeghalen van het scherm.
Maar als je niet heel veel tijd hebt om het in een keer af te ronden, net zoals ik, is het een plan om het scherm weer in elkaar te zetten zodat je later verder kunt.
Hier nog enkele foto's van het in elkaar zetten














Dit is het einde van deel 1.
In Deel 2: Tomtom Go40 demonteren is te lezen hoe je een Tomtom Go40 kunt demonteren en hoe je deze pasklaar maakt voor in het RTI scherm.
8
How-to's / Injectoren vervangen (C70 Classic)
« Laatste bericht door daanium Gepost op december 11, 2016, 14:17:18 »
Als mijn C70 in de winter maanden geschorst is, neem ik me de tijd om preventief onderhoud te doen.
Deze keer waren de injectoren aan de beurt.
In het kader van 'niet omdat het moet, maar omdat het kan' ga ik ze ultrasoon laten reinigen.
Mooi moment om tussendoor een paar foto's te maken zodat het voor iedereen duidelijk is hoe je de injectoren en brandstofrails los kunt maken/vervangen.

Maak eerst ruimte onder de kap;
- Behuizing gasklep los
- Eventuele RIP Kit buis verwijderen


Haal de beschermkap van de brandstofrails los.
Dit gaat zonder gereedschap; beweeg de kap in de richting van de pijl

Daarna til je de kap zo uit de houder.

Aanvulling:
Maak eerst het blok schoon met bijvoorbeeld ammonia.
Op die manier is er minder kans dat er vuil in het blok terecht kan komen.

De brandstofrails zit vast met 2 boutjes (dop 10), maak die los


Maak de connectoren los
Het metalen clipje in te drukken (naar de injector toe dus) en vervolgens trek je 'm er zo vanaf.


Herhaal dit voor alle vijf de connectoren en leg de kabel aan de kant.


Als je voor de wagen staat, zit aan de rechter kan van de brandstofrails een ventiel met een (blauw) dopje.


Leg een oude (of nieuwe) doek onder het ventiel; er zal een beetje benzine uit het ventiel spuiten/druppelen bij de volgende stap.
Haal het dopje van het ventiel en druk met een kleine platte schroevendraaier het ventiel in, zodat eventuele druk van de brandstofrails af kan.


Plaats een oude (of nieuwe) doek onder de benzine toevoer leiding.
Bij de volgende stap zal er wat benzine lekken.


Als de druk van de brandstofrails af is, kunnen we aan de andere kant met een steeksleutel 17 de benzine toevoer los draaien.


De brandstofrails en injectoren zijn nu los van het blok.
In theorie kun je de complete rails nu dus naar je toe trekken.
Ik zeg 'in theorie' omdat dit niet super soepel los ging bij mijn Volvo.
Doe het met beleid, rustig en voorzichtig. Je wil niks beschadigen, krom trekken of kapot maken.

De injectoren zitten met rubber ringetjes vast in het blok.
Op onderstaande foto zie je alleen een blauwe rubber, maar dieper in het blok zit ook nog een zwarte rubber.
Beweeg de hele rails wat naar boven en naar beneden om de rubber ringetjes een beetje los te 'wrikken'


Als het goed is, kun je 'm dus los trekken






Helaas heb ik geen garage waar ik kan sleutelen, dus de wagen staat op de oprit.
Het is handig om nu de brandstofrails mee naar binnen te pakken, zodat je niet in weer en wind staat.
LET OP: Er zit nog best veel benzine in de brandstofrails. Vang die op in een bakje of jerrycan (dan vervliegt het niet).


Als we de rails bekijken, zien we een dunne metalen strip tussen de rails en de injectoren zitten.
Deze zorgt er voor dat de injectoren vast aan de rails zitten.






Vooral op de laatste foto is goed te zien dat de strip een soort van borging is voor de injectoren.
Voordat we de injectoren uit de brandstofrails kunnen halen, moet die strip dus los.


Daarna trek je de injectoren zo uit de brandstofrails, ook hier weer een beetje draaien en trekken op gevoel; het moet niet kapot ;)


Bij mij waren de rubbers nog lekker 'gummy' en dus niet uitgedroogd of beschadigd.
Daarom kan ik ze nog prima hergebruiken als ik de injectoren terug ga plaatsen.


Wel eerst schoon maken en een likje zuurvrije vaseline er op, dan blijven ze mooi soepel en sluiten ze netjes af.
Terug plaatsen gaat op dezelfde manier als los halen, maar dan andersom :P
9
Welkom op het Volvo C70 forum / Het begin van een nieuw forum!
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 28, 2016, 13:00:18 »
Hallo allemaal!

Ik ben Daan en sinds 2006 de trotse eigenaar van een Volvo C70.
Een zwarte coupe uit 1998 om precies te zijn.

Op het volvo850forum ben ik erg actief en heb ik een BLOG bijgehouden.
Aangezien het een Volvo 850 forum is, leek het me leuk om een Nederlands Volvo C70 forum te maken, want dit is er nog niet was er nog niet.
Vreemd eigenlijk, want bijna elke C70 eigenaar is ook een liefhebber!
De C70 is naar mijn mening geen auto waar je toevallig tegenaan loopt als je op zoek bent naar een andere auto.
Misschien wel als je specifiek op zoek bent naar een cabrio, maar ook dan denk ik dat je best een Volvo liefhebber bent als je bij een C70 uit komt.

Ik hoop dat het een prettig forum gaat worden vol met liefhebbers van deze prachtige auto's.
Tips, opmerkingen en vragen zijn altijd welkom via mail of persoonlijk bericht.

Veel plezier op dit forum!
10
Te koop gevraagd (onderdelen) / De regels.
« Laatste bericht door daanium Gepost op februari 28, 2016, 12:39:49 »
Om de advertenties overzichtelijk te houden, is het prettig als iedereen zich aan deze regels houdt;

  • Plaats altijd een duidelijke omschrijving
  • Alleen Volvo C70 gerelateerde onderdelen mogen gevraagd worden
  • Vermeld ook om welk type C70 het gaat, Classic, MK2 of Facelift
  • Is het onderdeel gevonden, verwijder dan zelf het topic a.u.b.

Advertenties ouder dan 60 dagen kunnen automatisch worden verwijderd door een van de moderators.
Houd hier a.u.b. rekening mee.
Is je advertentie verwijderd maar ben je nog steeds op zoek naar bepaalde onderdelen?
Maak dan een nieuwe advertentie aan, deze kan dan weer 60 dagen op het forum blijven staan.
Pagina's: [1] 2