Auteur Topic: Injectoren vervangen (C70 Classic)  (gelezen 618 keer)

daanium

• T5 Powerrrr
  • Administrator
  • Newbie
  • Geslacht: Man
  • Geen fratsen. Dat scheelt
    • Bekijk profiel
Injectoren vervangen (C70 Classic)
« Gepost op: december 11, 2016, 14:17:18 »
Als mijn C70 in de winter maanden geschorst is, neem ik me de tijd om preventief onderhoud te doen.
Deze keer waren de injectoren aan de beurt.
In het kader van 'niet omdat het moet, maar omdat het kan' ga ik ze ultrasoon laten reinigen.
Mooi moment om tussendoor een paar foto's te maken zodat het voor iedereen duidelijk is hoe je de injectoren en brandstofrails los kunt maken/vervangen.

Maak eerst ruimte onder de kap;
- Behuizing gasklep los
- Eventuele RIP Kit buis verwijderen

Haal de beschermkap van de brandstofrails los.
Dit gaat zonder gereedschap; beweeg de kap in de richting van de pijl

Daarna til je de kap zo uit de houder.

Aanvulling:
Maak eerst het blok schoon met bijvoorbeeld ammonia.
Op die manier is er minder kans dat er vuil in het blok terecht kan komen.

De brandstofrails zit vast met 2 boutjes (dop 10), maak die los

Maak de connectoren los
Het metalen clipje in te drukken (naar de injector toe dus) en vervolgens trek je 'm er zo vanaf.

Herhaal dit voor alle vijf de connectoren en leg de kabel aan de kant.

Als je voor de wagen staat, zit aan de rechter kan van de brandstofrails een ventiel met een (blauw) dopje.

Leg een oude (of nieuwe) doek onder het ventiel; er zal een beetje benzine uit het ventiel spuiten/druppelen bij de volgende stap.
Haal het dopje van het ventiel en druk met een kleine platte schroevendraaier het ventiel in, zodat eventuele druk van de brandstofrails af kan.

Plaats een oude (of nieuwe) doek onder de benzine toevoer leiding.
Bij de volgende stap zal er wat benzine lekken.

Als de druk van de brandstofrails af is, kunnen we aan de andere kant met een steeksleutel 17 de benzine toevoer los draaien.

De brandstofrails en injectoren zijn nu los van het blok.
In theorie kun je de complete rails nu dus naar je toe trekken.
Ik zeg 'in theorie' omdat dit niet super soepel los ging bij mijn Volvo.
Doe het met beleid, rustig en voorzichtig. Je wil niks beschadigen, krom trekken of kapot maken.

De injectoren zitten met rubber ringetjes vast in het blok.
Op onderstaande foto zie je alleen een blauwe rubber, maar dieper in het blok zit ook nog een zwarte rubber.
Beweeg de hele rails wat naar boven en naar beneden om de rubber ringetjes een beetje los te 'wrikken'

Als het goed is, kun je 'm dus los trekken

Helaas heb ik geen garage waar ik kan sleutelen, dus de wagen staat op de oprit.
Het is handig om nu de brandstofrails mee naar binnen te pakken, zodat je niet in weer en wind staat.
LET OP: Er zit nog best veel benzine in de brandstofrails. Vang die op in een bakje of jerrycan (dan vervliegt het niet).

Als we de rails bekijken, zien we een dunne metalen strip tussen de rails en de injectoren zitten.
Deze zorgt er voor dat de injectoren vast aan de rails zitten.

Vooral op de laatste foto is goed te zien dat de strip een soort van borging is voor de injectoren.
Voordat we de injectoren uit de brandstofrails kunnen halen, moet die strip dus los.

Daarna trek je de injectoren zo uit de brandstofrails, ook hier weer een beetje draaien en trekken op gevoel; het moet niet kapot ;)

Bij mij waren de rubbers nog lekker 'gummy' en dus niet uitgedroogd of beschadigd.
Daarom kan ik ze nog prima hergebruiken als ik de injectoren terug ga plaatsen.

Wel eerst schoon maken en een likje zuurvrije vaseline er op, dan blijven ze mooi soepel en sluiten ze netjes af.
Terug plaatsen gaat op dezelfde manier als los halen, maar dan andersom :P
« Laatst bewerkt op: december 11, 2016, 17:00:53 door daanium »
Mods: 18T / Bosch Green / BBK / AUT to MT