Auteur Topic: Retrofit Tomtom in RTI - Deel 2: Tomtom Go40 demonteren  (gelezen 3282 keer)

daanium

• T5 Powerrrr
  • Administrator
  • Newbie
  • Geslacht: Man
  • Geen fratsen. Dat scheelt
    • Bekijk profiel
Retrofit Tomtom in RTI - Deel 2: Tomtom Go40 demonteren
« Gepost op: februari 19, 2017, 10:39:47 »
Een retrofit van een moderne Tomtom in het originele Volvo RTI scherm.
Deel 1: RTI scherm leeg halen
Deel 2: Tomtom Go40 demonteren
Deel 3: Arduino gebruiksklaar maken
Deel 4: Aansluiten, testen en plaatsen

Ik heb gekozen voor de Tomtom GO 40 omdat deze life-time gratis kaart updates heeft.
Dan hoef je niet te klooien met illegale kaarten of elk jaar opnieuw te betalen voor legale kaarten.
Mooie oplossing van Tomtom (werd ook eens tijd, want concurrent Garmin heeft al jaren gratis kaart updates!)
Anyway, ik ben persoonlijk gecharmeerd van Tomtom en dus gebruik ik de Tomtom GO 40 voor dit project.

Het display van de Tomtom GO 40 is 4,3" groot, maar doordat het breedbeeld is, is het een stuk minder hoog dan het originele scherm.
Zoek zelf een navigatiesysteem uit wat voor jou het beste werkt en het mooiste past.

Het uit elkaar krijgen hebben ze bij Tomtom wat moeilijker gemaakt.
Bij de oudere modellen zit het met torx schroefjes in elkaar gedraaid, maar bij dit model is het meeste klikkerdeklik.
Je krijgt de rand rondom het scherm los, door met je vingers (wijs- en/of middelvinger) tussen het display en de plastic rand te porren.
Doe dit uiteraard wel een beetje christelijk, je hebt het display nog nodig ;)
Bij mij bleef het scherm klemmen, maar de plastic rand kwam wel los van het achterste deel.
Daarna maak je de flatcable los, zodat je twee delen krijgt.
Vervolgens is het display makkelijk los te maken van de plastic rand.

Wat me toen op viel, is een microfoon voor spraakbesturing die nog in de behuizing zit.
Die haal je er even uit en voor de volledigheid heb ik 'm maar weer even op het moederbord geprikt, waar die vandaan kwam.

Daarna nog even het bordje los schroeven (wijst zich vanzelf, zijn vier schroefjes; die twee bij de GPS antenne hoeven niet los)

Dan wip je de speaker en accu even los, en de boel ligt ver genoeg uit elkaar ;)
Voor de zekerheid zette ik 'm nog even aan, kijken of hij het nog doet :eusa_think:

Het scherm (waar daadwerkelijk beeld op te zien is) van de Tomtom GO 40 is 98mm x 58mm

De originele RTI heeft geen touchscreen, waardoor er een plastic 'raampje' voor het scherm zit.
Dit kunnen we niet meer gebruiken en moet dus verwijderd worden. In deel 1 is te lezen hoe je dat kunt aanpakken.
Een polycarbonaat (plexiglas ;)) plaatje op maat bied mogelijkheden.

Gebruik zeer dunne dubbelzijdige tape om het frame vast te plakken, anders ligt het frame te hoog.
Deze tape gebruiken telefoon/tablet-repair-shops vaak.
Daar zou je kunnen vragen voor 'n paar kleine stukjes.

Zorg er voor dat het scherm 100% recht zit ten opzichte van het frame, het zou zonde zijn als je navigatie scherm scheef in de behuizing zit.

Plak ook niet direct alles vast, pas, probeer, meet en kijk eerst.

Als je zeker bent van je zaak, zet dan eerst het scherm op het plastic frame...

En als laatste het frame in de RTI behuizing.

Op naar de volgende uitdaging, de speaker.
Tijdens een test lag de speaker met de 'conus' op de tafel, verkeerd om dus.
Toen verstond ik vrijwel niets van de navigator, dus de speaker moet wel goed gemonteerd worden, zodat je kunt horen wat die zegt.
Al moet ik bekennen dat ik het geluid eigenlijk altijd uit zet, maar ik wil wel dat het werkt.
Gelukkig is daar een mooie plaats voor aan de linker kant van het scherm, waar eerst het 'BRIGHT' knopje zat.
Er moesten wel drie dingetjes weg geknipt worden om plaats te maken voor de speaker.
Twee kleine pennetjes en een busje waar een schroef in gedraaid kon worden.

Door de layout van de Tomtom, kom ik niet meer met de speaker naar de aansluiting, zoals op onderstaande foto te zien is zit de aansluiting helemaal links van het bord.
De speaker zit nu helemaal rechts, dus een verlengkabeltje er tussen

Om het geheel wat mooier af te werken, heb ik een gaasje aan de binnenkant van de RTI behuizing geplaatst.
Zo is de speaker niet direct in zicht.

Deze stap is nog niet klaar, zodra ik weer tijd heb zal ik verder gaan :)
« Laatst bewerkt op: april 14, 2018, 09:47:35 door daanium »
Mods: 18T / Bosch Green / BBK / AUT to MT